۱۳۸۸ آذر ۲۱, شنبه

نظرسنجي 1

از آنجايي كه براي نظرسنجي هاي وبلاگ آرشيوي وجود ندارد نتايج نظرسنجي ها قديمي را به صورت يك پيام خواهم نوشت.

سؤال نظرسنجي:

اگر شهروند سوئيس بوديد به محدود كردن ساخت مناره چه رأيي مي داديد؟

گزينه ها:
1. موافق
2. مخالف

تعداد كل آراء: 10 رأي
تعداد گزينه 1 : 6 رأي (60%)
تعداد گزينه 2 : 4 رأي (40%)

تحليل:
هفته گذشته همه پرسي با همين موضوع در سوئيس برگزار شد كه در آن 59% شركت كنندگان به سؤال فوق پاسخ مثبت دادند كه مورد پسند دولت هاي اسلامي قرار نگرفت.



اگر چه تعداد و ويژگي هاي شركت كنندگان در نظرسنجي من اعتبار لازم را براي تعميم دهي ندارد ولي نتايج به دست آمده با نتيجه همه پرسي هفته گذشته سوئيس شباهت دارد.

اما اين سؤال باقي است كه آيا مسلماني به ساخت مناره است؟

۵ نظر:

  1. نیکولا سارکوزی هفته ی پیش یه مقاله در این باره در لوموند منتشر کرد که از جهتی به نظرم قابل تامل بود. استدلالش این بود که به جای جبهه گرفتن در مقابل رای مخالف مردم سوییس باید سعی کرد فهمید چرا نه گفته اند. بعد توضیح میداد که مردم اروپا همیشه مردم مهمان پذیری بوده اند اما در مقابل تغییر چهره ی تاریخیشون مقاومت می کنند. بعد خودش می گفت که باید یه احترام متقابل بین مهمان و میزبان وجود داشته باشه. که میزبان بپذیره که اگر مهمان مجبور شه رفتارهای دینیش را در خفا انجام بده مخالف حیثیت میزبان است و در مقابل مهمان هم نباید میزبان و فرهنگش رو شوکه کنه.

    پاسخحذف
  2. آفرين به آقا نيكي (منظورم نيكولا ست) بهش نمياد. فكر مي كردم فقط سليقه اش خوبه ولي مثل اينكه مخش هم خوب كار مي كنه

    پاسخحذف
  3. من فکر میکنم که سوال شما اساسا سوال درستی نیست. مشکل اینجاست که حق طبیعی گروهی از شهروندان را به رای گذاشته اند.. و جالب اینجاست که در سراسر سویس بیش از 4مناره وجود ندارد.

    پاسخحذف
  4. البته سؤال را من طرح نكرده ام من فقط خواستم جواب آن را در دو جامعه مقايسه كنم. البته نوشته ام كه حجم و تركيب نمونه قابليت تعميم فراهم نمي كند ولي قابل تأمل است. ساختن مناره حق طبيعي شهروندان نيست. شهرداري ها و شوراهاي شهر حق دارند حتي با مباني زيبايي شناسانه اشكال مختلف معماري را منع يا ترويج كنند. مثلاً شهرداري تهران با تصويب شوراي شهر مي تواند ساخت برج يا ساختمان ها با نماي شيشه اي يا... را كه با سياست هاي معماري شهري خود در تعارض است ممنوع كند بدون اينكه اين تصميم را به رفراندوم بگذارد و اينكه در تهران چند برج يا نماي شيشه اي داريم ملاك نخواهد بود.

    پاسخحذف
  5. آیا ساختن برج ناقوس کلیسا هم حق طبیعی شهروندان نیست؟ درحالیکه به نظر این حق طبیعی و بدیهی شهروندان مسیحی یک جامعه است، چنین تصوری درخصوص مناره مسجد وجود ندارد.
    ساختمان هر مسجد و کلیسا نماد های خاص مربوط به خود را دارند و مناره یا برج بخش های جدایی ناپذیر از ساختمان مساجد و کلیساها به شمار می روند.

    پاسخحذف